Opony samochodowe z biegiem czasu ulegają zużyciu eksploatacyjnemu, co prowadzi do mechanicznego starcia bieżnika i w pewnym momencie wyklucza dopuszczenie opony do użytkowania. Szacuje się, że maksymalny okres eksploatacji opon to 10 lat, ale pamiętajmy o zjawisku starzenia się produktu w wyniku którego traci on swoje właściwości użytkowe. Opony to jeden z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojeździe, odpowiadający za możliwości zatrzymania auta. Warto poświecić więcej czasu na ich odpowiedni wybór.

 

Idealne opony do tira w 7 krokach

 

  1. Typ pojazdu. Opony ciężarowe wybieramy przede wszystkim w oparciu o kryterium przeznaczenia dla konkretnego typu pojazdu. W zależności od specyfiki transportu, opony będą się od siebie różnić parametrami technicznymi i zastosowaną technologią produkcji. Na rynku dostępne są opony do tira przeznaczone do transportu regionalnego lub długodystansowego oraz miejskiego, terenowego i mieszanego.
  2. Oś pojazdu. Opony do tira różnią się od siebie także przeznaczaniem na konkretną oś ciężarówki. Opony F lub S przeznaczone są na oś prowadzącą, a opony D na oś napędową. Opony z symbolem T to opony naczepowe na oś wleczoną. Do wyboru pozostają jeszcze uniwersalne opony Z, które można wykorzystać na dowolnej osi. Należy również zwrócić uwagę na DOT, czyli datę produkcji opony.
  3. Rozmiar opony. Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru opon ciężarowych jest ich rozmiar. Prawidłowo dobrany rozmiar opon do tira bezpośrednio odpowiada na bezproblemowe funkcjonowanie układu hamowania w pojeździe. Rozmiar opony odczytamy na kodzie, który jest przypisany do każdego produktu. Pierwsza wartość kodu określa szerokość opony, druga stosunek procentowy wysokości do szerokości, a trzecia wartość średnicy felgi, na jakiej należy zamontować oponę. Opony wybieramy w rozmiarze, zalecanym przez producenta.
  4. Indeks nośności. Ostatnim parametrem liczbowym w kodzie opony jest indeks nośności opon ciężarowych, opisywany dwoma wartościami przedzielonymi ukośnikiem. Indeks nośności opon to maksymalne obciążenie ogumienia w trakcie jazdy z największą dopuszczalną prędkością. Pierwsza wartość to obciążenie dla osi pojedynczych, a druga dla osi bliźniaczych. Każda wartość indeksu nośności odpowiada wartości nośności, wyrażonej w kilogramach. Przykładowo, indeks 80 to nośność 450 kilogramów. Pamiętajmy, że nie wolno montować opon o niższym indeksie niż te, które zaleca producent. Opony ze złym indeksem nośności będą się nie tylko szybciej zużywać, ale też stwarzać zagrożenie w trakcie jazdy i negatywnie wpływać na stabilność pojazdu.
  5. Indeks prędkości. Określa maksymalną prędkość z jaką może się poruszać pojazd, aby obciążenie ogumienia nie przekroczyło wartości indeksu nośności. Oznaczany jest symbolami literowymi – każda litera odpowiada kontentej wartości prędkości maksymalnej. Przykładowo, indeks prędkości R określa dopuszczalną prędkość 170 km/h. Opony o złym indeksie prędkości zwiększają ryzyko wystąpienia niebezpiecznego zdarzenia drogowego. Niższy niż zalecany indeks prędkości jest dopuszczalny tylko w oponach zimowych, ale nie może być mniejszy niż 160 km/h.
  6. Sezon. Opony do tira, podobnie jak w przypadków samochodów osobowych, występują również w wersji letniej i zimowej. Alternatywą jest stosowanie opon wielosezonowych, jednak rozwiązanie to nie jest rekomendowane w obszarach o mroźnym klimacie. Warto również wiedzieć, że na niektórych terenach posiadanie zimowych opon ciężarowych jest obligatoryjne.
  7. Cena. Ostatnim kryterium wyboru idealnych opon ciężarowych jest oczywiście cena. Pamiętajmy jednak, że nie powinna być ona czynnikiem decydującym. Bezpieczeństwo w trakcie jazdy jest bezcenne i jego poziom nigdy nie powinien być zmniejszany kosztem oszczędności finansowych. Najdroższe będą zaawansowane technologicznie opony z klasy premium. Dobra jakość i atrakcyjne ceny to z kolei cechy charakterystyczne popularnych opon z klasy średniej. Na rynku dostępne są również opony ciężarowe w klasie ekonomicznej, ale nie powinny być wybierane do pojazdów przeznaczonych na długie dystanse.