Opony samochodowe z biegiem czasu ulegają zużyciu eksploatacyjnemu, co prowadzi do mechanicznego starcia bieżnika i w pewnym momencie wyklucza dopuszczenie opony do użytkowania. Szacuje się, że maksymalny okres eksploatacji opon to 10 lat, ale pamiętajmy o zjawisku starzenia się produktu w wyniku którego traci on swoje właściwości użytkowe. Opony to jeden z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojeździe, odpowiadający za możliwości zatrzymania auta. Warto poświecić więcej czasu na ich odpowiedni wybór.
Idealne opony do tira w 7 krokach
- Typ pojazdu. Opony ciężarowe wybieramy przede wszystkim w oparciu o kryterium przeznaczenia dla konkretnego typu pojazdu. W zależności od specyfiki transportu, opony będą się od siebie różnić parametrami technicznymi i zastosowaną technologią produkcji. Na rynku dostępne są opony do tira przeznaczone do transportu regionalnego lub długodystansowego oraz miejskiego, terenowego i mieszanego.
- Oś pojazdu. Opony do tira różnią się od siebie także przeznaczaniem na konkretną oś ciężarówki. Opony F lub S przeznaczone są na oś prowadzącą, a opony D na oś napędową. Opony z symbolem T to opony naczepowe na oś wleczoną. Do wyboru pozostają jeszcze uniwersalne opony Z, które można wykorzystać na dowolnej osi. Należy również zwrócić uwagę na DOT, czyli datę produkcji opony.
- Rozmiar opony. Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru opon ciężarowych jest ich rozmiar. Prawidłowo dobrany rozmiar opon do tira bezpośrednio odpowiada na bezproblemowe funkcjonowanie układu hamowania w pojeździe. Rozmiar opony odczytamy na kodzie, który jest przypisany do każdego produktu. Pierwsza wartość kodu określa szerokość opony, druga stosunek procentowy wysokości do szerokości, a trzecia wartość średnicy felgi, na jakiej należy zamontować oponę. Opony wybieramy w rozmiarze, zalecanym przez producenta.
- Indeks nośności. Ostatnim parametrem liczbowym w kodzie opony jest indeks nośności opon ciężarowych, opisywany dwoma wartościami przedzielonymi ukośnikiem. Indeks nośności opon to maksymalne obciążenie ogumienia w trakcie jazdy z największą dopuszczalną prędkością. Pierwsza wartość to obciążenie dla osi pojedynczych, a druga dla osi bliźniaczych. Każda wartość indeksu nośności odpowiada wartości nośności, wyrażonej w kilogramach. Przykładowo, indeks 80 to nośność 450 kilogramów. Pamiętajmy, że nie wolno montować opon o niższym indeksie niż te, które zaleca producent. Opony ze złym indeksem nośności będą się nie tylko szybciej zużywać, ale też stwarzać zagrożenie w trakcie jazdy i negatywnie wpływać na stabilność pojazdu.
- Indeks prędkości. Określa maksymalną prędkość z jaką może się poruszać pojazd, aby obciążenie ogumienia nie przekroczyło wartości indeksu nośności. Oznaczany jest symbolami literowymi – każda litera odpowiada kontentej wartości prędkości maksymalnej. Przykładowo, indeks prędkości R określa dopuszczalną prędkość 170 km/h. Opony o złym indeksie prędkości zwiększają ryzyko wystąpienia niebezpiecznego zdarzenia drogowego. Niższy niż zalecany indeks prędkości jest dopuszczalny tylko w oponach zimowych, ale nie może być mniejszy niż 160 km/h.
- Sezon. Opony do tira, podobnie jak w przypadków samochodów osobowych, występują również w wersji letniej i zimowej. Alternatywą jest stosowanie opon wielosezonowych, jednak rozwiązanie to nie jest rekomendowane w obszarach o mroźnym klimacie. Warto również wiedzieć, że na niektórych terenach posiadanie zimowych opon ciężarowych jest obligatoryjne.
- Cena. Ostatnim kryterium wyboru idealnych opon ciężarowych jest oczywiście cena. Pamiętajmy jednak, że nie powinna być ona czynnikiem decydującym. Bezpieczeństwo w trakcie jazdy jest bezcenne i jego poziom nigdy nie powinien być zmniejszany kosztem oszczędności finansowych. Najdroższe będą zaawansowane technologicznie opony z klasy premium. Dobra jakość i atrakcyjne ceny to z kolei cechy charakterystyczne popularnych opon z klasy średniej. Na rynku dostępne są również opony ciężarowe w klasie ekonomicznej, ale nie powinny być wybierane do pojazdów przeznaczonych na długie dystanse.