Najważniejsze cechy opon letnich

Każdy miłośnik sportów motorowych wie, że o zwycięstwie w rywalizacji na torze czy trasie rajdu decydują nie tylko umiejętności kierowców i konstrukcja pojazdu, ale również zastosowane opony. By je odpowiednio dobrać, cały sztab specjalistów analizuje warunki pogodowe oraz stan nawierzchni, tak aby auto miało jak najlepszą przyczepność i było w stanie pojechać z maksymalną, możliwą w danych warunkach prędkością. Choć w codziennej eksploatacji nie dobieramy każdego dnia innych opon i nie zmieniamy ich przed wjazdem na szutrowy odcinek czy przejazdem przez piach, to jednak mamy pewne możliwości dopasowania używanych gum. W ofercie firm oponiarskich możemy znaleźć zarówno opony letnie, jak i zimowe czy całoroczne. Przyjrzyjmy się bliżej ich charakterystyce i zobaczmy, dlaczego podczas sezonu letniego warto stosować odpowiednie opony.

Dlaczego opony powinny być dostosowane do pory roku?

W każdym pojeździe opony spełniają przynajmniej kilka ważnych funkcji. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnianie właściwej przyczepności. Dzięki sile tarcia pojawiającej się między oponą a nawierzchnią moment obrotowy dostarczany do kół może wprawić auto w ruch. Po zmniejszeniu prędkości, z jaką obracają się koła, np. podczas hamowania, opony są odpowiedzialne za rozproszenie nadmiaru energii, częściowo za sprawą ścierania się ich zewnętrznej warstwy stykającej się z drogą, a częściowo zamieniając ją w ciepło oraz naprężenia wewnętrzne w samej swojej strukturze. Opony muszą również, stykając się z powierzchnią drogi, utrzymywać auto na właściwym torze jazdy i eliminować siły, które wypychają z niego pojazd np. podczas zakrętów.

 

Spełnienie wszystkich tych warunków wymaga od mieszanek gumowych używanych do produkcji opon wielkiej elastyczności i wytrzymałości na obciążenia. Choć inżynieria materiałowa jest w stanie dostarczać coraz to nowych substancji stosowanych do poprawy właściwości opon, to największym problemem jest w tym przypadku temperatura zewnętrzna, w jakich będą one wykorzystywane. Wszystkie elastomery, w tym guma używana do produkcji opon, zmieniają swoją charakterystykę w zależności od temperatury. Gdy jest zimno, stają się bardziej sztywne i mniej elastyczne, jednocześnie w czasie upałów miękną i znacznie szybciej się ścierają.

 

Zmienność właściwości gumy związana z temperaturą otoczenia oznacza, że wykonane z niej opony będą zupełnie inaczej zachowywać się w lecie, a inaczej w zimie. O ile można dość dobrze dopasować skład mieszanki gumowej do wąskiego zakresu temperatur, o tyle sprostanie wymogom niezbędnym do zapewnienia właściwej przyczepności zarówno przy –25°C w ciągu zimy, jak i +30°C w czasie upalnego lata jest właściwie niemożliwe. Opony, które sprawdzą się w zimie, tracą swoje właściwości, gdy średnia temperatura zaczyna przekraczać około 7°C, podobnie jak opony letnie, które nie sprawdzą się przy zbyt dużych mrozach.

 

Najbardziej widocznymi przejawami tego, że opony przystosowane do eksploatacji zimą czy latem nie radzą sobie w innych warunkach, niż te, do jakich je zaprojektowano, jest wydłużenie drogi hamowania, duży poślizg kół przy dynamicznym ruszaniu i brak stabilności przy pokonywaniu zakrętów. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy problemy te powiększają się i mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Dopasowanie opon letnich do wysokich temperatur i warunków panujących o tej porze roku pod względem składu użytej do ich produkcji gumy to jednak nie wszystkie cechy charakterystyczne opon letnich.

 

Czym jeszcze wyróżniają się opony letnie?

Opony letnie wyróżniają się swoją konstrukcją. Najbardziej rzuca się w oczy inna rzeźba bieżnika. Ponieważ w wyższych temperaturach guma jest w naturalny sposób bardziej elastyczna, klocki bieżnika w oponie letniej nie potrzebują dodatkowych nacięć. Opona letnia musi dobrze radzić sobie z odprowadzaniem wody na zewnątrz, tak by uniknąć tzw. aquaplaningu. Zjawisko to polega na utracie kontaktu z nawierzchnią w sytuacji, gdy powstające wskutek nacisku opony na powierzchnię wody ciśnienie jest na tyle duże, że przekracza masę auta. Żebra opony letniej są więc zdecydowanie dłuższe, a rowki choć płytsze, to łagodniej wyprofilowane.

 

Niższe klocki bieżnika i inne ułożenie kanałów sprawia, że powierzchnia klocków stykających się z oponą jest nieco większa w przypadku opon letnich, a ich wyprofilowanie bardzo ogranicza opory toczenia. Oznacza to, że koło obraca się łatwiej i większa część dostępnej mocy może być zużyta do nadawania autu przyspieszenia. Przekłada się to bezpośrednio na spadek zużycia paliwa, a także komfort jazdy, ponieważ opony letnie pracują o wiele ciszej.

 

Warto pamiętać, że opony sezonowe są najlepiej dostosowane do warunków panujących podczas pory roku, dla której są przeznaczone. W przypadku opon letnich użytkownik zyskuje nie tylko możliwość oszczędności paliwa i lepszych osiągów auta, ale również znaczny wzrost bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas jazdy z większymi prędkościami oraz na mokrej nawierzchni. Opony letnie ze względu na specyfikę użytej mieszanki są również bardziej odporne na ścieranie, zarówno przy normalnej eksploatacji, jak i bardziej dynamicznej jeździe.

 

Korzyści ze stosowania opon sezonowych najpełniej odczują kierowcy, którzy pokonują autem duże odległości. Im większy przebieg, tym ważniejsze będzie wolniejsze tempo zużywania się gum. Z tego powodu lepiej dostrzegalne będą także różnice w zużyciu paliwa. Opony letnie są też obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu, którego właściciel lubi bardziej dynamiczną jazdę. Decydując się na zakup opon letnich, trzeba jednak zwrócić uwagę na odpowiedni dobór jej parametrów. Ważne będą nie tylko cechy najistotniejsze, dotyczące rozmiaru, szerokości oraz wysokości opony, ale także dopasowanie indeksu prędkości do możliwości auta oraz zwrócenie uwagi na datę produkcji.