Objawy zużycia opon

Opony są bardzo ważną częścią samochodu, która ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. To one tocząc się, mają ciągły kontakt z nawierzchnią, więc odpowiadają za właściwą przyczepność auta, łagodzą wstrząsy i drgania, zapewniają stabilność całego samochodu, a także umożliwiają skuteczne hamowanie. Dzięki małym oporom toczenia opon możliwe jest również sprawne przenoszenie sił napędowych z silnika na koła auta. Aby opony mogły optymalnie spełniać swoje funkcje, muszą być w dobrym stanie technicznym, a więc nie mogą być nadmiernie zużyte. W niektórych przypadkach możliwa jest naprawa opon, ale często konieczna jest ich wymiana na nowe. W dzisiejszym wpisie opiszemy objawy zużycia opon, dzięki czemu będziecie wiedzieć, kiedy zbliża się czas ich wymiany.

 

Po czym można poznać, że opony są zużyte?

 

  • Grubość bieżnika – sprawdzajmy głębokość bieżnika na swoich oponach. Jeżeli na oponie wskaźnik TWI, czyli wskaźnik dopuszczalnego zużycia bieżnika opony, (umieszczony w kilku miejscach obwodu każdej opony) jest na poziomie 1,6 mm, to znak, że najwyższy czas wymienić opony na nowe. Jazda na oponach z płytkim bieżnikiem jest niebezpieczna, ponieważ może powodować spore problemy z opanowaniem pojazdu, zjawisko to będzie szczególnie odczuwalne na mokrych nawierzchniach.
  • Widoczne uszkodzenia mechaniczne – jeżeli opona ma wyraźne i widoczne gołym okiem ślady uszkodzeń mechanicznych, nie można na niej bezpiecznie jeździć.
  • Wiek opony – opony nie mogą być zbyt stare, ponieważ materiał, z jakiego są zrobione, zaczyna z czasem parcieć i nie będzie zapewniał bezpieczeństwa podczas jazdy.
  • Przecięcia i rozdarcia na bokach opony – wszelkie przecięcia i rozdarcia znajdujące się na ściankach bocznych opony dyskwalifikują ją z dalszej eksploatacji, nawet jeżeli są niewielkie.
  • Odklejenie bieżnika – to wada, która jednoznacznie świadczy o tym, że opona nie może być dalej używana.
  • Wystające, widoczne odrutowanie – drutówka to element, na którym montowana jest opona na feldze, dlatego widoczne odrutowanie świadczy o jej znacznym zużyciu.
  • Deformacje kształtu opony – wszelkie odkształcenia bocznych części opony wykluczają ją z dalszego użytku.