Uszkodzona opona – kupić nową czy naprawić?
Bez względu na stan dróg, który okazuje się coraz lepszy, czasem trzeba zderzyć się z koniecznością naprawy lub wymiany opony. Opony nowe ulegają uszkodzeniu nie rzadziej niż używane. Uszkodzenia mogą pojawić się w wyniku uszkodzenia mechanicznego, np. najechania na kawałki szkła, ale także w wyniku zbyt nagłego hamowania czy wad samochodu, które wynikają często z uszkodzenia zawieszenia.
Uszkodzenia kwalifikujące się do naprawy
Naprawiać opony można przede wszystkim w przypadku płytkich, powierzchniowych uszkodzeń. Dotyczy to np. najechania boczną ścianą opony na krawężnik, co kończy się przetarciami gumy, zarysowaniami lub małymi pęknięciami. Nierzadko w momencie pojawienia się problemów zawieszeniem dochodzi do wyząbkowania się opony, co również nie kwalifikuje jej do wymiany.
Jeżeli doszło do przecięcia gumy, np. w wyniku najechania na ostry element, zdecydowanie bardziej do naprawy kwalifikują się te modele, które charakteryzują się indeksem prędkości niższym niż 240 km/h. Ogumienie dotknięte uszkodzeniami nie głębszymi niż 5 mm z powodzeniem można oddać do serwisu opon i liczyć na to, że posłużą nam jeszcze pewien czas.
Jakich uszkodzeń lepiej nie naprawiać?
Z pewnością powinniśmy unikać jazdy samochodem na oponach, które uległy wybrzuszeniu, jest to jedna z najbardziej ryzykownych sytuacji, ponieważ może doprowadzić nawet do wybuchu opony. Nie powinno się również naprawiać opony, która regularnie ulega uszkodzeniom. Mogą one być przyczyną błędu w produkcji mieszanki gumowej lub innych wad fabrycznych. Naszej uwadze nie powinno ujść ogumienie, które uległo uszkodzeniu w wyniku czynników chemicznych. W takich przypadkach lepiej nie ryzykować i wymienić je, ponieważ nie wiadomo czy substancja nie przyczyni się do zmiany wytrzymałości materiału.
Utylizacja dotyczy przede wszystkim opon, które ulegną uszkodzeniu z powodu wieku. Zakłada się powszechnie, że nie powinno naprawiać się ogumienia starszego niż 10 lat. Dotyczy to także modeli, które charakteryzują się dobrze wyglądającym bieżnikiem. Wraz z wiekiem materiału zwiększa się jego tendencja do uszkodzeń.