Wulkanizacja na gorąco. Teoria i praktyka
Opony w różnego rodzaju pojazdach są szczególnie narażone na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, w tym przede wszystkim zużycie eksploatacyjne. W wielu przypadkach naprawa usterek w ogumieniu jest jak najbardziej uzasadniona i skuteczna, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że zakup nowych opon to niemały wydatek. Możemy wyróżnić dwie podstawowe metody naprawy opon: na gorąco i na zimno (tzw. wulkanizacja chemiczna). W tym artykule skupimy się na pierwszym z wymienionych sposobów. Wyjaśnimy, na czym polega wulkanizacja na gorąco, kiedy znajduje zastosowanie i jak przebiega.
Specyfika wulkanizacji na gorąco
Metoda określana mianem wulkanizacji na gorąco ma znacznie dłuższą tradycję niż naprawy wykonywane na zimno. Już od I połowy XIX wieku naprawiano różnorodne usterki w ogumieniu, wykorzystując wysokie temperatury. Oczywiście od tamtego czasu metody te uległy znaczącej modyfikacji, niemniej nawet najbardziej zaawansowane technologie naprawy opon w bardzo wielu sytuacjach wymagają zastosowania obróbki na gorąco. Celem podejmowanych działań jest odtworzenie brakującego elementu gumy ze specjalnie przygotowanej mieszanki poprzez odpowiednie podgrzanie. W teorii brzmi to dość prosto, w praktyce wymaga pewnych umiejętności. Przede wszystkim kluczowy jest dobór odpowiednich składników mieszanki o właściwościach najbardziej zbliżonych do gumy bazowej opony. Trzeba również dokładnie zaplanować przebieg prac adekwatnie do umiejscowienia uszkodzenia, elastyczności mieszanki bazowej, a także stanu opony i stopnia jej zużycia.
Zastosowanie wulkanizacji na gorąco
Decyzja o doborze odpowiedniej metody wulkanizacji – na zimno lub na gorąco – zawsze zależy od stanu danej opony oraz specyfiki zaistniałej usterki. Fachowiec na podstawie oględzin weryfikuje uszkodzenia, dokonuje jego wstępnego pomiaru i podejmuje decyzję, jaki sposób w danym przypadku okaże się najlepszy. Naprawy na gorąco wykonywane są stosunkowo często, chociaż metody na zimno są nieco szybsze w realizacji.
Wulkanizacja na gorąco zwykle wdrażana jest w przypadku, gdy uszkodzenia są nieco większe. Naprawiane są w ten sposób również usterki na bokach opon, których nie da się usunąć na zimno.