Jak przebiega naprawa felg aluminiowych?

Felgi aluminiowe to popularna alternatywa dla obręczy stalowych. Na ich korzyść przemawia wiele zalet, przede wszystkim walory estetyczne i precyzja wykonania. Co więcej, felgi z aluminium odpowiadają za bardziej efektywne chłodzenie układu hamulcowego. Oczywiście felgi będą spełniać swoją funkcję tylko, jeśli zadbamy o ich niegnany stan techniczny. Objawem uszkodzonej felgi będą drgania kierownicy, spadek ciśnienia w oponach, a w najgorszym przypadku rozszczelnienie opony. Dobra wiadomość jest taka, że uszkodzonej felgi nie trzeba od razu wymieniać na nową. Można poddać ją procesowi regeneracji.

 

Naprawa felg aluminiowych w 3 krokach

 

  1. Prostowanie felg aluminiowych. Naprawa felg aluminiowych rozpoczyna się usunięciem uszkodzeń mechanicznych. Najczęściej spotykaną usterką jest wygięcie felgi, czyli odkształcenie. Niewielkie uszkodzenia w wyniku otarcia o krawężnik wymagają jedynie maszynowego wyrównania rantów metodą toczenia. Natomiast większe skrzywienia wymagają wsparcia specjalistycznych nakładek, łap, rozpórek i tłoków hydraulicznych. Do modyfikowania krzywizny obręczy można również wykorzystać nowoczesne urządzenia laserowe. Prostowanie felg aluminiowych jest trudniejsze niż felg stalowych, dlatego wymaga odpowiednich umiejętności i doświadczenia. Ważne jest między innymi, aby utrzymywać odpowiednią temperaturę, ponieważ w innym przypadku alufelga może pęknąć.
  2. Spawanie felg aluminiowych. Niektóre uszkodzenia, zwłaszcza przerwanie ciągłości powierzchni felgi, wymagają spawania. Pęknięcia na felgach aluminiowych spawa się w osłonie argonu. Pamiętajmy przy tym, że obręcz w miejscu spawania będzie osłabiona. Nieumiejętne spawanie powierzchni aluminium może skutkować mikropęknięciami i w efekcie naruszeniem struktury felgi. Z tego powodu lepiej to zadanie powierzyć fachowcom z odpowiednim doświadczeniem. Naprawa felg aluminiowych jest najbardziej opłacalna dla modeli o średnicy większej niż 18”.
  3. Lakierownie felg aluminiowych. Naprawa uszkodzeń mechanicznych może zostać uzupełniona renowacją powłoki malarskiej. W tym celu należy odpowiednio przygotować felgę i oczyścić ją ze starych powłok lakierniczych. W przeciwieństwie do felg stalowych – felgi aluminiowe źle znoszą piaskowanie. Głębokie rysy i otarcia należy uzupełnić szpachlą i wygładzić. Felga musi następnie zostać dokładnie umyta i odtłuszczona. Warto zastosować podkład o funkcji ochronnej. Farbę bazową nakłada się w kilku warstwach. Na koniec pamiętajmy, aby przed oddaniem felgi do naprawy poinformować serwis opon o posiadanych czujnikach TPMS, ponieważ są to elementy podatne na uszkodzenia.