Jakie znaczenie ma prawidłowa geometria kół?

Geometria ustawienia kół i osi pojazdów to ogół zjawisk, które bezpośrednio warunkują bezpieczeństwo w trakcie jazdy i powiązane są z zawieszeniem i układem kierowniczym. Prawidłowa geometria kół zapewnia precyzję prowadzenia pojazdu, odpowiada za jego stabilność na drodze, wpływa na przyczepność kół do podłoża i pomaga utrzymać odpowiednią trakcję. Sprawdzenie i wyregulowanie geometrii kół najlepiej jest przeprowadzić w serwisie opon podczas sezonowej wymiany ogumienia.

 

Za co odpowiada geometria kół?

 

Nieprawidłowo ustawiona geometria kół przede wszystkim utrudnia kierowanie pojazdem, negatywnie oddziałuje na jego właściwości trakcyjne i zmniejsza stabilność auta. Oznacza to, że zła geometria to zagrożenie dla kierowcy i jego pasażerów, dlatego nie powinniśmy jej ignorować. Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa to jednak nie jedyna funkcja, jaką pełni geometria kół. Odpowiada ona również za równomierne zużywanie się bieżnika. Koła o źle ustawionej geometrii zużywają się niemal dwa razy szybciej! Nie trudno się domyślić, że taka sytuacja generuje dodatkowe koszty eksploatacyjne. Co więcej, nierówne zużycie bieżnika sprawia, że koło nie przylega równomiernie do podłoża, a jego opory toczenia wzrastają. Powoduje to zwiększenie zużycia paliwa. Taka sytuacja może również doprowadzić do szybszego zużywania się elementów eksploatacyjnych układu zawieszenia oraz układu kierowniczego.

Na geometrię kół składa się kilka czynników. Najważniejszym z nich jest zbieżność kół, która odpowiada za przenoszenie sił między oponami a podłożem. Opony powinny być ustawione w taki sposób, aby odległość pomiędzy nimi była nieznacznie mniejsza na przedniej osi w porównaniu do osi tylnej. Wartość zbieżności nie jest uniwersalna i zależy od konkretnego modelu samochodu. Oś obrotu kół musi być prostopadła do kierunku jazdy. Innym ważnym parametrem jest kąt pochylenia kół. Przednie koła powinny być skierowane do wewnątrz tak, aby kąt ich pochylenia był ujemny. Kąt pochylenia kół tylnych musi wynosić natomiast 0 stopni. Przy ustawianiu geometrii kół ważny jest także kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz kąt różnicowy mechanizmu kierowniczego.

 

Jak sprawdzić geometrię kół?

 

Geometrię kół warto sprawdzać przy okazji każdej wymiany opon. Nasz zakład wulkanizacyjny oferuje nie tylko naprawę ogumienia i sprzedaż opon w atrakcyjnych cenach, ale także usługi serwisowe, w których skład wchodzi między innymi sprawdzenie geometrii kół przy sezonowej wymianie opon. Geometrię należy skorygować nie tylko po zakupie nowego kompletu opon lub wymianie sezonowej, ale także za po każdej ingerencji w układ kierowniczy i zawieszenie. Oczywiście serwis opon należy odwiedzić także wówczas, gdy zauważymy niepokojące objawy.

Najbardziej wyraźnym objawem błędnie ustawionej geometrii jest ściąganie auta w jedną stronę. Samodzielne sprawdzenie geometrii nie jest trudne. Można w tym celu wyjechać na mało uczęszczaną drogę, a następnie rozpędzić auto do średniej prędkości około 40 km/h. Następnie trzeba puścić kierownicę na odcinku kilkudziesięciu metrów. Auto o prawidłowej geometrii kół powinno przez ten czas pojechać prosto. W przypadku, gdy wyraźnie ściąga na jedną ze stron – należy udać się do zakładu mechanicznego i skorygować geometrię oraz sprawdzić zawieszenie i układ kierowniczy. Konieczność częstego korygowania toru jazdy lub opóźniona reakcja na ruchy kierownicą również powinny być sygnałem alarmowym.